úterý 30. ledna 2018

Život po těhotenské cukrovce.

Po čtyřech měsících s těhotenskou cukrovkou jsem porodila zdravé, roztomile zrzavé miminko, snědla spoustu čokoládových dortů a celou epizodu hodila za hlavu.
Pak jsem opět spala v noci víc jako tři hodiny v kuse, vrátila se mi schopnost slyšet vlastní myšlenky a vrátilo se také vědomí, že těhotenská cukrovka je varováním do budoucna. S vysokou (50-60%) pravděpodobností se za dvacet let (zrzavé miminko bude v tom čase na vysoké škole) u mě rozvine cukrovka druhého typu. Cukrovka pak ohrozí mé oči, mé nohy, mé ledviny a všechna ta omezení, která jsem důvěrně znala, budou už napořád a s nejistým koncem.
Rozhodla jsem se být vděčná, že se mi dostalo včasného varování. Ok, ne ze dne na den a rozhodně byly dny, kdy jsem byla všechno jen ne vděčná. V průběhu dalších tří let (miminko v mezičase vybledlo do blond) jsem začala pravidelně sportovat a dbát na zdravé, kvalitní jídlo. (Odpočinek mi šel vždycky, alespoň něco nebylo potřeba měnit.)
Pravidelně, ale evidentně ne rychle

Začala jsem pravidelně běhat. Našla jsem si jediný sport, který mě neodrazoval. Tři běhy týdně jsem zařadila jako pevnou součást kalendáře. Časem jsem našla nové kamarádky právě díky běhání, a aby mi neupadala motivace, pár krát do roka si stoupnu na start závodu.
Výrazně jsem omezila jednoduchý cukr. Přestala jsem pít jakékoliv sladké nápoje, nesladím čaj ani kávu, peču výjimečně, spíš při nějakých zvláštních příležitostech a dávám si pozor, abych nekupovala nic s přidaným cukrem. Víc jsem to popsala tady.


Barevná snídaně

Jím pravidelně. 3x denně, s malou svačinou odpoledne. Zařaďuji pravidelné 24 hodinové půsty, které mi vrátily přirozené vnímání hladu a zbavily mě emočních propadů z hladu. Něco k prospěšnosti půstu je tady.
Paradoxně se ukázalo, že zdravotní motivace je pro dlouhodobé udržení zdravého životního stylu vynikající – neřeším drobné odchylky nebo váhu, cílem je dát svému tělu šanci vyhnout se na sklonku středního věku chronické nemoci.
Zdravý životní styl je návykový – díky běhání jsem spokojenější člověk, trpělivější matka a energičtější pracovník. Kvalitní jídlo mi pozměnilo chutě - nezdravé a kdysi oblíbené potraviny (vlašák s rohlíkem, koláče z pekárny, smažená jídla) už nejím jednoduše proto, že mi nechutnají tolik jako čerstější a přirozenější potraviny.

Co mi při těhotenské cukrovce přišlo jako omezení, je teď tou lepší variantou. Čas v tomto pracuje pro nás. Jestli se také odhodláváte na změnu návyků, věřte, že po vachrlatých začátcích, bude mnohem lépe.



_________________________________________________




Danica Dobisová


Psycholožka a výživová poradkyně. Učím lidi, co a kdy jíst a jak dosáhnout potřebné změny chování. Více najdete tady.
Napsala jsem jednoduché návyky pro zdraví, které najdete zdarma zde: Ebook: 3 návyky pro štíhlou postavu. Jak překonat bariéry, které Vám brání zhubnout, si můžete přečíst zde: Ebook: Prolomit bariéry.
                              




Žádné komentáře:

Okomentovat